Asociace si v Austrálii nechala prozkoumat pozornost řidičů v blízkosti billboardů. Pokud je obsah relevantní, může billboard provozu i pomoct

23.4.2019

V roce 2017 zmizelo v Česku z očí řidičů skoro 3 000 billboardů. Hlavním argumentem pro jejich zákaz v bezprostřední blízkosti dálnic a silnic 1. třídy byla dopravní bezpečnost.  Dopravní psycholog Michal Walter se přitom už tehdy vyjádřil, že „billboardy dodržující pravidla mají malý vliv na pozornost řidičů nejen ve srovnání s klíčovými faktory, jako jsou komunikace se spolucestujícími a manipulace s mobilními telefony, navigací či rádiem, ale i třeba ve srovnání se sledováním krajiny a zajímavostí v okolí silnice“.

Nejrizikovějšími činnostmi při řízení vozidel jsou totiž především ty, které zapojují kognitivní funkce. Zvláště pak manipulace s mobilními telefony, tedy volání, psaní SMS a aktivita na sociálních sítích. Seriózní studie, která by prokazovala, že billboardy odvádí řidičovu pozornost až do té míry, že by se mohly stát příčinou dopravní nehody, dosud neexistuje. Naopak. V Austrálii v roce 2018 provedli menší studii, která dokládá, že přítomnost reklamních nosičů může řidičovu pozornost přivést k dění vně auta. Geniálním příkladem z Česka je mimochodem statická reklama Kooperativy z roku 2014, která byla sama o sobě nosičem vtipných vět apelujících na bezpečnou jízdu řidičů. 

AUSTRALSKÁ STUDIE

Na australských silnicích každoročně zemře okolo 1 300 lidí a 33 000 je vážně zraněno. Každou minutu a půl se totiž řidič věnuje ještě něčemu dalšímu kromě řízení, australští výzkumníci zjistili, že  88 % nehod je způsobeno právě těmito rušivými vlivy odehrávajícími se uvnitř auta. Navzdory tomu se regulace soustředí na rušivé vlivy vně auta, mezi které patří billboardové plochy podél cest. Outdoorová reklama v Austrálii je striktně regulovaná. Oprávněně? Je digitální billboardová reklama v blízkosti silnic bezpečná? A dokonce, mohla by kvalitní venkovní reklama udělat naše silnice bezpečnějšími?

V roce 2018 se australská Asociace pro venkovní média (OMA), která se intenzivně věnuje výzkumům za účelem lépe porozumět chování řidičů a zvýšit bezpečnost na našich silnicích, spolu s nezávislým výzkumným institutem australských silnic (ARRB) rozhodla provést výzkum zaměřený na chování řidičů v přítomnosti dvou digitálních billboardů na frekventované křižovatce v Queenslandu. Šlo o místa, kde dříve žádné digitální plochy nebyly, a následně bylo výzkumníkům dovoleno je tam nainstalovat. Chování řidičů měřili v reálném čase a reálném prostředí.

V ranní a odpolední špičce a v noci po dobu čtyř týdnů pořizovali výzkumníci videozáznamy jízdního chování řidičů. Běžná reklamní sdělení se na billboardech měnila každých 8 až 30 sekund. V Austrálii je přitom regulace času, po který se může zobrazovat jedna reklama, od 10 sekund až přes minutu.

NA ČERVENOU PĚKNĚ STŮJ

Studie se zaměřila na analýzu tří klíčových projevů rozrušení, kdy se zvyšuje potenciál vzniku dopravní nehody. Jde o driftování, tedy přejíždění dělicí čáry, zastavování za čárou na křižovatce a jízda na červenou. V době, kdy byl billboard zapnutý, se zastavování řidičů před čárou zlepšilo ve všech případech, jen jeden řidič čáru přejel. 

Boční řízení nebo přejíždění přerušované čáry bylo rovněž zlepšeno nebo zůstalo netknuté. Nikdo nejel na červenou a nestala se žádná dopravní nehoda.

Dr. Paul Roberts, hlavní výzkumník ARRB, řekl: „Navzdory našemu zjištění toho, že digitální značení na křižovatce nemají na řidičův výkon žádný negativní vliv, v některých případech na něj mohou dokonce působit pozitivně tím, že odvádějí pozornost od dění uvnitř auta.“

POZORNOST VNĚ AUTA

Outdoorová reklama může zvýšit bezpečnost na našich silnicích už jenom tím, že tam je. Kromě toho se, ať už digitální nebo statická billboardová reklama, může stát perfektním médiem pro apel na bezpečnější chování řidičů a odvést jejich pozornost od rušivých vlivů odehrávajících se uvnitř auta. Australská studie neukázala, že by přítomnost digitálního billboardu jakkoli zhoršila dopravní situaci na daném místě. V Austrálii jdou navíc peníze z billboardů na opravu silnic a zdokonalení městské hromadné dopravy. Tedy by jejich přítomnost nejenže neuškodila, ale místním ještě prospěla.

Autor: flowee.cz